Kettlebells

Kettlebells
Kettlebells

torsdag 12 december 2013

Vara dålig på att dricka vatten

Jag har stor mage. Den putar ut, den hänger och den är ofta svullen. Jag har från och till ont och den är nästan alltid öm. Fler än en gång har jag blivit gratulerad av okända människor till bäbisen som väl snart ska komma? Inte så roligt faktiskt och det är inte heller roligt att ha ont, så det allra första jag ska göra är att börja dricka mer vatten. Jag läste någonstans att man bör få i sig ungefär 1/3 av sin kroppsvikt i dl vatten, alltså ca. 30 dl i mitt fall och ytterligare 1 dl per kvarts träning. Det kan låta mycket och jag vet att det här med vattendrickande har diskuterats mycket, men jag vet sedan tidigare att jag mår mycket bättre när jag ser till att dricka ordentligt. Urinen ska vara ofärgad eller ljust gul och det är inte min kan jag säga. 

Jag misstänker också att sug efter något att äta i mitt fall ofta beror på att jag egentligen behöver få i mig vätska, så det ska bli spännande att se om jag märker någon skillnad. Trötthet kan också bero på vätskebrist och att träningsprestationen sänks redan vid liten vätskeförlust talar för att det är viktigt att dricka ordentligt. Att se till så att man inte är uttorkad redan innan man ens börjat träna.

Jag har mätt upp att det ryms 2 dl i de glas som vi använder mest här hemma. Så till att börja med ska jag hålla lite räkning på glasen - 15 stycken per dygn. Skål!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar